Ga naar content
Italmania site - Ipad

Veelgestelde vragen

Autohuur

Wilt u een All inclusive auto huren bij SunnyCars? Klik dan hier

Wanneer je de accommodaties en vluchten hebt vastgelegd, kun je de huurauto boeken.

Italmania werkt samen met Sunnycars om een zeer compleet pakket aan te bieden. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet nodig om op locatie extra verzekeringen af te sluiten.

SunnyCars is een Nederlands bedrijf en je kunt bij vragen altijd (24/7) terecht bij een Nederlandssprekende helpdesk

De tarieven voor autohuur zijn bij ons gelijk aan die wanneer je rechtstreeks boekt. Bovendien profiteer je van de Pakketreisgarantie wanneer je via Italmania boekt.

All-inclusive bij Sunny Cars:

  • Ongelimiteerde kilometers
  • Terugbetaling eigen risico bij schade
  • Dekking glas-banden-bodem-dakschade
  • Eerlijke vol-vol tankregeling
  • Schade- en diefstalverzekering
  • Extra WA-verzekering van 7,5 miljoen EUR
  • 24/7 Nederlandstalige support
  • Geen reserveringskosten
  • 14-dagen optieperiode
  • Gratis wijzigen tot huuraanvang

Al het papierwerk is geregeld en bij de balie vertellen ze je waar je jouw huurauto kunt vinden en krijg je de sleutels overhandigd. Het liefst stap je in en rijd je weg, dat snappen we!

Maar neem even de tijd om rond de auto te lopen om te kijken of er geen schade te zien is die niet op het contract vermeld staat.

Neem in het geval van schade even een foto. En ook een foto van de tankstand.

SunnyCars heeft een mooi overzicht gemaakt vol praktische feiten en wetenswaardigheden.

Met handige tips voor onderweg in Italië, aanvullende informatie over verzekeringen, toeristische informatie en belangrijke verkeersregels.

Doe er je voordeel mee en geniet van je vakantie! Klik hier voor de Sunny Guide.

 

Ik ben mijn voucher vergeten uit te printen

Oeps … niet handig, maar kan gebeuren. De voucher versturen wij altijd naar het opgegeven e-mailadres. Als er op de voucher een Apple Wallet-icoontje staat, kun je hem nog toevoegen aan je Apple Wallet om deze zo aan de balie te laten zien. Staat deze er niet op? Dan is uitprinten wel nodig. Vaak is er op de luchthaven wel een mogelijkheid om te printen, of kun je dit vragen in het hotel waar je verblijft. Kom je er niet uit? Dan kun je ons 24/7 bellen op het noodnummer van Sunny Cars. De autohuurexperts denken graag met je mee.

Ik ben mijn rijbewijs vergeten, wat nu?

Dat is balen, want zonder officieel rijbewijs krijg je de huurauto helaas niet mee. Ook niet met een kopie van je rijbewijs. Mocht dit je overkomen, bel dan het noodnummer zodat in overleg met de lokale wagenparkaanbieder geprobeerd kan worden om de reservering over te zetten op de naam van je medereiziger (die hopelijk wel een geldig rijbewijs en een creditcard op naam bij zich heeft). Lukt dat ook niet, dan zit er niets anders op en moeten we de reservering annuleren. Zorg dus áltijd dat je je rijbewijs bij je hebt. Check, check, dubbelcheck!

Ik ben mijn identiteitskaart of paspoort vergeten, wat nu?

Ook hier geldt: geen geldige legitimatie is geen huurauto! Helaas, maar waar. Gelukkig komt dit niet heel vaak voor, omdat je je paspoort nodig hebt om überhaupt te kunnen vliegen, maar er zijn uitzonderingen. Wat kun je doen in dat geval? Bel het noodnummer zodat de autohuurexperts van Sunny Cars met je mee kunnen denken. Er kan bijvoorbeeld geprobeerd worden of de huurauto nog op naam van de medereiziger gezet kan worden, als die persoon wel een identiteitskaart of paspoort bij zicht heeft. Diegene moet dan ook een creditcard op zijn of haar naam bij zich hebben voor de waarborg indien van toepassing.

Ik ben mijn creditcard vergeten. Wat te doen?

Een creditcard op naam van de hoofdbestuurder is een absolute vereiste bij het huren van een auto, tenzij je natuurlijk voor de service Geen Waarborg hebt gekozen of een contante waarborg mogelijk is volgens de specifieke voorwaarden. Maar wat nu, als je er op bestemming achter komt dat je je creditcard niet bij je hebt. Bel dan met het noodnummer van Sunny Cars zodat de autohuurexperts kunnen kijken of er nog andere opties zijn om de auto toch mee te krijgen. Wellicht dat de reservering kan worden omgezet naar een andere hoofdbestuurder (die wel zijn creditcard bij zich heeft) of is er nog een mogelijkheid om de waarborg contant te betalen. Maar geen van de genoemde opties is gegarandeerd mogelijk, zorg daarom dat je altijd goed vooraf checkt of je alles bij je hebt! Better safe than sorry.

Ga je een auto huren in Italië? Dan is het goed om jezelf te verdiepen in het autohuurcontract dat je moet ondertekenen bij het ophalen van je auto. Er bestaat namelijk een kans dat je ter plekke een Italiaanse huurovereenkomst moet ondertekenen. Hoe weet je dan zeker dat je niet per ongeluk tekent voor onnodige extra kosten?

  • Copertura Super Sicuro (Super cover)

    Dit is een schadeverzekering waarmee je het eigen risico afkoopt en de waarborg soms kunt verlagen. Vaak wordt er door klanten van Sunny Cars voor deze extra verzekering getekend omdat er een misverstand is aan de balie. De baliemedewerker zegt dat er een eigen risico is en de klant reageert verontwaardigd: “bij Sunny Cars heb ik toch geen eigen risico?”. Dat is niet helemaal waar. Je hebt als je via Sunny Cars huurt wel een eigen risico dat je (afhankelijk van de voorwaarden) voor moet schieten bij schade. Naderhand krijg je dit bedrag van Sunny Cars terugbetaald. De baliemedeweker heeft in zo’n geval dus gelijk: er is een eigen risico. Het is níet nodig om dit af te kopen, je krijgt het eigen risico bij schade toch wel terug! De enige reden waarom je deze Copertura Super Sicuro – of eigenlijk: Super cover – wel zou kunnen afsluiten, is als je de waarborg op dat moment niet met je creditcard kan voldoen. Een beetje uiterste nood, zeg maar.

    Als je níet via Sunny Cars huurt, kan deze verzekering wel relevant zijn. Op een hoog eigen risico zit je immers niet te wachten en ook een torenhoge waarborg is niet erg fijn. Dan kun je er met de Supercover voor kiezen om het eigen risico af te kopen en de waarborg te verlagen.

  • 2G seconda guida

    Dit betekent ‘extra bestuurder’ en wijst dus eigenlijk voor zich: je tekent voor een extra bestuurder. Het kan ook zijn dat er 3G staat, dan wordt er een derde bestuurder aan het contract toegevoegd. Als je via Sunny Cars een  Extra Bestuurder service hebt bijgeboekt is het natuurlijk niet nodig om ter plaatse nogmaals te betalen voor een tweede bestuurder. Dat zou zonde zijn! Let voordat je de huurovereenkomst ondertekent dus goed op dat er geen 2G (of 3G) mét een bedrag erachter op je contract staat genoteerd. En als het er wél op staat en je hebt via Sunny Cars de Extra bestuurder service gereserveerd, wees er dan zeker van dat er een bedrag van € 0 achter staat.

    Lokaal huurcontract Italië

  • Protezione Personale (Personal Insurance)

    Hier wordt gesproken over een PAI-verzekering (Personal Accident Insurance). Dit is een vrijwillige aanvullende verzekering. Met deze ongevallen-inzittenden verzekering wordt een som uitgekeerd in geval van (blijvende) invaliditeit of overlijden, zie het als een soort van levensverzekering. We raden daarom aan om de polisvoorwaarden van je reisverzekering na te lezen, zodat je weet of je hier gebruik van wil maken. In sommige vallen zit dit namelijk al in je reisverzekering.

  • Assistenza stradale (Road assistance Plus)

    Dit is een aanvulling op de 24-uurs wegenwacht van de wagenparkaanbieder en dekt de volgende punten – die je zelf heel makkelijk kunt voorkomen: vervanging van autosleutel bij nalatigheid, hulp bij lege accu, buitengesloten van voertuig en bezorging brandstof bij lege tank. Deze optie kan verschillen per bestemming en per wagenparkaanbieder, er zijn dus meerdere varianten van. Je kunt deze aanvullende verzekering best afsluiten, maar eigenlijk is het zonde. Pechhulp van de wagenparkaanbieder is al geregeld als je via Sunny Cars hebt gereserveerd. Mocht je met pech langs de weg komen te staan, hoef je je geen zorgen te maken.

  • Glass & Wheels

    De naam zegt het misschien al: dit heeft iets te maken met een glas- en bandenverzekering. Deze aanvullende verzekering heb je absoluut niet nodig. De glas-banden-bodem-dakschadedekking is bij Sunny Cars immers al inbegrepen! Teken je voor deze verzekering, dan ben je dus onnodig – en dubbel – verzekerd. Niet voor tekenen, dus!

    Lokaal huurcontract Italië

Ter plaatse bij Sunny Cars dus geen extra kosten?

Nee, in principe niet. Via Sunny Cars huur je all-inclusive en dus hoef je ter plaatse niet meer te tekenen voor aanvullende verzekeringen. Als je vooraf een extra hebt geboekt, zoals een kinderzitjeone waygrensoverschrijding of GPS, dan dien je deze kosten nog wel ter plaatse te betalen.


Door de all-inclusive autohuurformule weet je van tevoren precies wat is inbegrepen bij de autohuur. Zo kun je met een gerust hart ‘nee’ zeggen wanneer de lokale verhuurder je extra services of diensten probeert te verkopen. Haal het maximale uit je vakantie naar Italië met een zorgeloze huurauto van Sunny Cars!

Het is algemeen bekend dat je bijna altijd een creditcard nodig hebt om de borg voor je huurauto te betalen. Maar wist je dat het ook echt de persoonlijke creditcard van de hoofdbestuurder moet zijn om ter plaatse de huurauto mee te krijgen?  We leggen je uit hoe dat zit.

Heb ik een creditcard nodig om een auto te huren?

Een creditcard is vrijwel altijd verplicht om de waarborg voor de huurauto mee te voldoen. Let daarbij op de volgende punten, wanneer je dit niet geregeld hebt krijg je de huurauto echt niet mee:

  • Controleer of de hoofdbestuurder een creditcard op zijn/haar naam heeft
  • Neem de fysieke creditcard mee
  • Zorg dat je de pincode weet
  • Houd voldoende bestedingsruimte vrij voor de borg

Tip: Wil je de bestedingsruimte van je creditcard vrijhouden tijdens je vakantie? Kies dan voor een huurauto met een lage waarborg. Hier kun je op filteren onder ‘Waarborg’.

Kun je een auto huren zonder creditcard?

Dat kan! Een creditcard is normaal gesproken verplicht, maar niet iedereen heeft een creditcard en het zou natuurlijk jammer zijn als je dan geen auto kunt huren. Daarom biedt Sunny Cars twee manieren om toch een auto te kunnen huren. Je vindt deze opties gemakkelijk door tijdens het boeken in het filtermenu onder 'populaire filters' te klikken op 'Huren zonder creditcard'. 

  • De eerste optie is onze unieke Geen Waarborg service. Daarmee staan wij voor jou garant. Je hoeft ter plaatse dus helemaal geen borg te betalen! 
  • De tweede optie om een auto te huren zonder creditcard is door een huurauto te selecteren waarbij je een contante borg mag betalen. 

Kun je de borg van je huurauto betalen met de creditcard van iemand anders?

Nee, je mag de waarborg niet voldoen met andermans creditcard. Dit kan alleen de hoofdbestuurder doen met een creditcard op zijn of haar naam.  Met de creditcard op naam van de hoofdbestuurder heeft de lokale wagenparkaanbieder een extra garantie over de identiteit van de autohuurder. Je krijgt immers een object mee dat een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. De waarborg is voor de lokale wagenparkaanbieder een garantie bij eventuele schade, diefstal, fraude of nalatigheid.

Kan ik mijn prepaid creditcard gebruiken voor de waarborg van de huurauto?

Nee, helaas is dat niet mogelijk. Een debitcard of prepaid creditcard wordt door de lokale wagenparkaanbieders niet geaccepteerd om de waarborg mee te voldoen. Dat komt omdat een debitcard of prepaid creditcard eerst opgeladen moet worden met een zelfgekozen bedrag. Vervolgens kun je met de kaart betalen tot dat bedrag. Rood staan kan niet. Bovendien is het niet mogelijk voor de lokale wagenparkaanbieder om de borg terug te storten op de debitcard.

Bij een creditcard is het wél mogelijk om rood te staan op de kaart. Ook kan de verhuurder zowel afschrijven als terugboeken op een creditcard. Een echte creditcard biedt de lokale wagenparkaanbieder dus veel meer gemak en zekerheid.

Kosten voor schade belast op creditcard

Als er schade is aan de huurauto betaal je het schadebedrag ter plaatse. Mocht je schade hebben: geen paniek, het eigen risico wordt terugbetaald. En ook glas-banden-bodem-dakschadedekking van de huurauto is inbegrepen. Meestal wordt een schade bij het inleveren van de huurauto vastgesteld en verrekend met de waarborg, maar soms wordt je pas achteraf op je creditcard doorbelast voor schades.

Bewaar daarom na thuiskomst altijd alle belangrijke documenten, zoals je lokale huurcontract en eindafrekening. Tip: maak foto’s van de huurauto voordat je deze ophaalt en inlevert. Mocht je onterecht worden belast, dan heb je bewijs!

Kosten voor extra’s of accessoires belast op creditcard

Wanneer je een adresaflevering, kinderzitje, GPS of een andere extra of accessoire reserveert dan betaal je de kosten ter plaatse aan de lokale wagenparkaanbieder. Vooraf weet je al precies wat dit kost, het bedrag staat op de voucher vermeld. De kosten voor de geboekte extra’s of accessoires worden soms met de waarborg verrekend of worden apart in rekening gebracht op je creditcard.

Kosten voor tankvulling belast op creditcard

Mistte er brandstof in de huurauto toen je deze inleverde? Dan word je door de lokale wagenparkaanbieder belast voor de ontbrekende brandstof plus servicekosten. Dit soort kosten wil je uiteraard voorkomen. Dankzij onze eerlijke tankregeling lever je de huurauto altijd in met dezelfde tankinhoud als waarmee je de auto ophaalde en voorkom je dus extra kosten. Tip: maak bij het ophalen en inleveren van je huurauto een foto van de tankstand of de inhoud van je tank op je digitale dashboard. Mocht je onterecht worden belast, dan heb je bewijs!

Er is een bekeuring van je creditcard afgeschreven

Oeps, op vakantie een boete gereden met je huurauto? Voor elke bekeuring brengt de lokale wagenparkaanbieder administratiekosten in rekening. In de huurvoorwaarden vind je de hoogte van deze kosten terug. Als eerst worden de administratiekosten afgeschreven, maar de daadwerkelijke boete ontvang je later. Het is een veel voorkomend misverstand dat je twee keer een rekening krijgt voor dezelfde boete.

Er zijn kosten voor tolwegen van je creditcard afgeschreven

Op sommige bestemmingen zit er een zogenaamd tolkastje in de huurauto. Je hoeft dan niet ter plaatse de tolweg te betalen, maar kunt gewoon doorrijden. Heel makkelijk! Maar deze tolkosten moeten natuurlijk wel betaald worden. Dit wordt na de huurperiode belast op je creditcard.

Toch nog onduidelijkheid over een creditcardafschrijving?

Check dus even goed de eindafrekening om te controleren waarvoor je bent belast. Is je nog niet duidelijk waarom je bent belast? Of heb je het gevoel dat je onterecht bent belast of dat er een verkeerd bedrag in rekening is gebracht? Het customer care team van Sunny Cars helpt je graag op weg. Stuur een mailtje naar customercare@sunnycars.nl met daarin je reserveringsnummer en een kopie van de eindafrekening. Met al hun autohuurervaring zien zij vaak direct wat er aan de hand is.

Wat moet je doen als je pech hebt met de huurauto?

Pech met de auto krijg je natuurlijk liever niet. Vooral niet tijdens je vakantie. Maar als het gebeurt, is hulp dichtbij. Neem in geval altijd eerst contact op met de lokale wagenparkaanbieder voor pechhulp.

Let op: schakel niet zelf (zonder overleg) de wegenwacht in, want deze kosten krijg je dan namelijk niet vergoed.

Is pechhulp standaard inbegrepen op jouw autohuurbestemming?

Huur je je auto bij Sunny Cars, dan weet je je geen zorgen hoeft te maken. Niet vooraf, niet tijdens en ook niet achteraf. Ideaal! Niet alleen zijn al je verzekeringen inbegrepen, óók pechhulp is standaard onderdeel van onze all-in formule. Een geruststellende gedachte. Elke lokale wagenparkaanbieder heeft een telefoonnummer dat je mag bellen bij pech onderweg.

Is pechhulp in een ander land ook inbegrepen?

Tijdens je vakantie kun je met de huurauto alle kanten op. In plaats van alleen jouw vakantiebestemming te verkennen, kun je bijvoorbeeld ook de grens over naar het buurland. Maar houd er rekening mee dat het niet zomaar is toegestaan om een grensoverschrijding te maken met je huurauto. In de meeste gevallen moet dit eerst worden aangevraagd. Waarom? Zodat wij en de lokale wagenparkaanbieder ervoor kunnen zorgen dat je ook in het buurland goed verzekerd rondrijdt én dat je wordt voorzien van pechhulp indien dit nodig is. In de huurvoorwaarden lees je altijd meer over het maken van een grensoverschrijding.

Wat moet je doen als je pech hebt met de huurauto?

Allereerst: blijf rustig, er is geen reden tot stress of paniek. Pak je lokale huurcontract en telefoon erbij en bel de lokale wagenparkaanbieder. Het telefoonnummer vind je op je lokale contract. Bel dus niet naar de lokale wegenwacht, want deze kosten worden niet vergoed! De lokale wagenparkaanbieder probeert je op weg te helpen en stuurt indien nodig een monteur. In sommige gevallen is het mogelijk om het probleem telefonisch op te lossen of kan de assistentie je na een simpele actie weer de weg op helpen. Is een reparatie op locatie niet mogelijk? Dan kan het zijn dat je huurauto weggesleept moet worden en dat je een vervangende huurauto moet ophalen. Afhankelijk van het mankement worden de kosten door ons óf door de wagenparkaanbieder ter plaatse vergoed. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de kosten aan jou worden doorbelast, maar daarna kun je dit bij ons declareren via het online schadeformulier.

Hoe zit het met sleepkosten bij pechhulp?

Heel logisch dat je je afvraagt hoe het precies zit met de sleepkosten. We leggen het je graag uit! Bij Sunny Cars huur je altijd all-in, zelfs sleepkosten zijn inbegrepen. Dus start je auto niet meer of heb je een technisch mankement, geen zorgen! Zolang je je netjes aan de regels houdt, hoef jij je geen zorgen te maken over de kosten (tenzij je zelf een ernstige verkeersovertreding hebt begaan, maar dat is best logisch...)

De kosten kun je bij ons indienen voor een vergoeding. Jij draait dus niet op voor de kosten, maar schiet het alleen even voor. Wij zorgen er na jouw vakantie voor dat je het geld in de zesde versnelling weer terug op je rekening krijgt.

Heb je ter plaatse een extra verzekering nodig voor pechhulp?

Je hebt geen extra verzekering nodig voor pechhulp. Dit is gewoon standaard inbegrepen in jouw all-in autohuur. Fijn idee! Dus wordt er ter plaatse een Roadside Assistance (RSA), Roadside service plan (RSP) of Roadside service net (RSN) aangeboden? Dan kun je daar vriendelijk voor bedanken. Sluit je dit af, dan krijg je een vergoeding als je bijvoorbeeld je lampen laat branden, met je autosleutels het zwembad in springt of je sleutel in het slot laat zitten. Maar of je dit echt nodig hebt is maar de vraag…

O jee, schade aan de huurauto! Dat is wel het laatste waar je op zit te wachten tijdens je vakantie. Maar het kan gebeuren. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje en pech onderweg kan gebeuren. Ook kan er schade aan de huurauto ontstaan zonder dat jij er iets aan kunt doen. Geen zorgen! Een huurauto van Sunny Cars is all-in en 100% zorgeloos. Vanaf de reservering tot en met het inleveren van de huurauto én de eventuele afhandeling van declaraties. Dát is pas ideaal. De schadeverzekering (CDW) is bij ons uiteraard standaard inbegrepen en je WA-verzekering is gratis aangevuld met een dekking van minimaal € 10 miljoen. Voor jouw zorgeloze vakantie spelen wij op zeker!

Wat moet je doen als je schade hebt aan de huurauto?

Licht bij elke schade de lokale wagenparkaanbieder in en leg uit wat er is gebeurd. Er zal dan worden verteld wat je moet doen. Hartstikke fijn! De contactgegevens van de lokale wagenparkaanbieder vind je op het lokale huurcontract. Soms staat het nummer ook op de sleutelhanger.

Tip: maak foto’s van de schade en de situatie. Het kan namelijk zo zijn dat je (een deel van) het eigen risico ter plaatse moet voorschieten. Bij het indienen van je declaratie kun je dan deze foto’s meesturen. Bewaar de bon of de factuur, want ook dit heb je nodig voor de declaratie van de schade. Verderop vertellen we je meer over hoe je dit doet.

Houd er ook rekening mee dat je bij het inleveren van de huurauto een schaderapport moet laten opmaken, dus ga aan het einde van je huurperiode iets eerder naar de lokale partner zodat je voldoende tijd hebt om alles netjes af te ronden.

Schade aan derde partij

Is er een derde partij betrokken bij de aanrijding? Neem contact op met de lokale wagenparkaanbieder om de schade te melden en vraag of je een politierapport moet laten opmaken. Een politierapport is soms namelijk een vereiste om je schade te kunnen declareren.

Veroorzaak jij met jouw auto schade aan een andere auto, bijvoorbeeld deur in deur? Ook voor zo’n relatief simpele schade dien je soms een politierapport op te laten maken. Check dit dus altijd bij de lokale wagenparkaanbieder of lees het na in de huurvoorwaarden.

Politierapport bij schade of eenzijdig ongeval

Op sommige bestemmingen is het bij schade of een eenzijdig ongeval verplicht om een (politie)rapport op te laten stellen door de politie of een andere partij. Meer informatie hierover vind je altijd terug in de huurvoorwaarden. Nóg een reden om goed die huurvoorwaarden door te nemen.

Bestaande schade aan de huurauto

Wat als je bij het ophalen een huurauto krijgt aangeboden waar misschien al wel wat krassen of deukjes op aanwezig zijn? Als je de huurauto in ontvangst neemt, zal de medewerker een rondje om de auto lopen om alle eventueel aanwezige schade te noteren. Loop samen met de medewerker het rondje om de huurauto, kijk mee, zorg ervoor dat alle aanwezige schade netjes wordt genoteerd op het formulier en controleer dit dan ook goed. Dan kan er na de huurperiode ook geen onenigheid over ontstaan. Beter voorkomen dan genezen! Is de huurauto technisch niet in orde? Dan mag je uiteraard om een ander exemplaar vragen.

Terugbetaling van eigen risico of glas, banden, bodem of dakschade

Terugbetaling van eigen risico of glas, banden, bodem of dakschade
Als je schade hebt aan de huurauto dan moet je in de meeste gevallen het schadebedrag voorschieten. Nadat je terugkomt van je vakantie kun je deze kosten terugvragen door het declaratieformulier in te vullen. Onderdeel van onze all-inclusive formule is namelijk dat wij het eigen risico terugbetalen net als schade aan glas-banden-bodem of dak van de huurauto.

Een moment alstublieft…